Představení kandidáta na předsedu AV ČR pro funkční období 2025–2029
-
Termín:
23. 9. 2024 | 14:30
-
Místo:
IMG, Posluchárna Milana Haška
Dne 24. 3. 2025 skončí druhé čtyřleté období ve funkci předsedkyně AV ČR
prof. RNDr. Evě Zažímalové, CSc. Volba kandidáta na předsedu AV ČR pro následné funkční období proběhne na zasedání sněmu AV ČR dne 10. 12. 2024.
Jedním z kandidátů na předsedu AV ČR je PhDr. Pavel Baran, CSc.
Narodil se v roce 1957 v Ostravě, absolvoval gymnázium ve Frýdku-Místku, poté studoval na univerzitě v Brně obory filosofie a historie. Po ukončení studia absolvoval interní aspiranturu v Ústavu pro filosofii a sociologii ČSAV v Praze.
Organizačně se podílel na obnovení činnosti Filosofického ústavu v rámci AV ČR. Zde se věnoval filosofii dějin, morální a politické filosofii, vztahu vědy, techniky a inovací, včetně překladatelské činnosti odborné literatury. Současně působil a působí na vysokých školách (Vysoká škole ekonomická v Praze, Ostravská univerzita, Masarykova univerzita v Brně).
Trvale se věnuje managementu VaVaI, má rozsáhlé zkušenosti v oblasti řízení a vědní politiky.
V roce 2005 se stal ředitelem Filosofického ústavu AV ČR, tuto pozici zastával do roku 2013, kdy byl zvolen členem Akademické rady a místopředsedou AV ČR pro oblast společenských a humanitních věd. V roce 2021 byl zvolen předsedou Vědecké rady AV ČR a stal se členem předsednictva Akademické rady.
V roce 2014 byl jmenován členem vládní Rady pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI), na zasedání v září 2016 byl zvolen místopředsedou této Rady. V lednu roku 2021 byl zvolen jejím prvním místopředsedou, tuto funkci vykonával do září 2022, kdy mu uplynulo druhé funkční období v RVVI.
Rovněž působil v Komisi pro hodnocení výsledků výzkumných organizací při RVVI, v Ekonomické radě AV ČR, vedl panel Koordinační rady expertů pro přípravu Národních priorit vědy a výzkumu. Je rovněž členem poradních orgánů MŠMT v oblasti vědy a výzkumu (např. Rada pro velké výzkumné infrastruktury) a také členem Výzkumné rady TA ČR a Kontrolní rady GA ČR.
Vybrané aktivity v rámci působení v Akademii věd ČR
- Z pozice ředitele Filosofického ústavu a poté místopředsedy AV ČR podpora vedení Akademie v době útoku na Akademii, podíl na organizaci mimořádného sněmu v roce 2009;
- Formulace konceptu Strategie AV21 v době jejího vzniku (2014);
- V rámci rozpočtové kapitoly AV ČR vyjednání samostatné finanční podpory pro COMPASS-U – Tokamak;
- Prosazování odpovídající institucionální podpory pracovištím na základě výsledků pravidelného hodnocení v AV ČR: organizační změna a následné zrušení Kabinetu hudební historie v Etnologickém ústavu (2018);
- Trvalá podpora institucionálního zakotvení spolupráce s VŠ při výchově doktorandů;
- Předložení návrhu na specifickou institucionální podporu doktorandů v kapitole AV ČR;
- Návrh a realizace podpory působení AV ČR v krajích a regionech;
- Podpora mezinárodní spolupráce a zapojení humanitních a společenskovědních oborů do mezinárodních programů HERA a NORFACE;
- Zajištění existence CEFRES (Francouzský ústav pro výzkum ve společenských vědách v Praze);
- Tlak na změnu postavení SSČ / infrastrukturní VVI;
- Trvalá podpora a důraz na prezentaci AV ČR směrem k odborné veřejnosti a popularizace vědy a výzkumu.
Vybrané aktivity v oblasti vědní politiky na národní úrovni
- Podíl na přípravě návrhů rozpočtů pro oblast VaVaI (např. návrh memoranda o finanční podpoře VaVaI i pro rozpočtovou kapitolu AV ČR);
- Koncepční příprava principů nové Metodiky hodnocení M17+ (podpora národního projektu IPN Metodika a systémová reflexe hodnocení vědy a výzkumu);
- Prosazování kompatibility hodnocení na národní úrovni a na úrovni AV ČR s cílem zefektivnit procesy hodnocení;
- Podíl na přípravě návrhů zákonů a dokumentů formujících právní prostředí v oblasti vědy a výzkumu (odstranění „kafemlejnku“, RIS3 Strategie, zákon o VVI, novela zákona o vysokých školách / doktorandi ad.);
- Podpora činnosti GA ČR a TA ČR v rámci kompetencí RVVI, včetně personálních a právních aspektů;
- Kritický monitoring přípravy výzev operačních programů v gesci MŠMT a MPO;
- Vyjednání další finanční podpory pro program ERC CZ;
- Podíl na přípravě Národního plánu obnovy v části zaměřené na výzkum, zejména v oblasti zdraví člověka (kardiologie, onkologie, virologie a na to navazující společenské souvislosti);
- Z pozice místopředsedy RVVI tlak na snižování administrativní náročnosti ve výzkumu (reflektováno mj. v návrhu tzv. velké novely zákona č. 130/2002 Sb.);
- Důraz na trvalé prosazování spolupráce s vysokými školami a firemním výzkumem.